Tämän nyt pitäisi periaatteessa olla itsestäänselvä asia, mutta minulle se ei kuitenkaan ole aina ollut: etsi tietoa muiden kokemuksista tuotteiden kanssa, äläkä luota vain kauppiaan tai valmistajan hehkutuksiin kyseisen tuotteen paremmuudesta. Katso myös, onko tuotteesta tai kenties tuotesarjasta saatavana näytekappaletta. Olenkin oikeastaan viime aikoina pitänyt hyvänä yleissääntönä sitä, että jos tuotteesta ei löydy käyttäjäkokemuksia, eikä siitä ole saatavana näytekappaletta, se ei ole ostamisen arvoinen. Tarkoitan siis esim. kosteusvoiteita, kasvopesuja, kuorintavoiteita, kaikkea parranajoon liittyvää tököttiä tai mössöä, jne. Myös esimerkiksi de-höylien terät kuuluvat tähän ryhmään. Ylipäätään kaikesta kulutustavarasta pitäisi löytyä pienempi paketti, jonka kanssa voit testailla, vastaako tuote odotuksiasi. Lähikaupassakaan et varmaan osta ensimmäisellä kerralla trukkilavallista uutta vatsaystävällisempää kanasalaattia, joka suolistotoiminnan tasapainoittamisen lisäksi tasapainoittaa mielen. Zen on ystäväsi. Samoin kaurapuuro.

Joidenkin tuotteiden kohdalla ei kuitenkaan voi edellyttääkään testiversiota. Esimerkiksi parranajokoneesta tai höylästä ei taida olla saatavana miniversiota. Etenkin näiden kohdalla on tärkeää etsiä sitä tietoa. Pieni miinus tosin on se, että suomeksi infoa on harmittavan vähän. Itse taidan englannin melko sujuvasti, mutta en vaan tajunnut käyttää sitä tämän ongelman kanssa. Haen kuitenkin esimerkiksi tietotekniikasta lähes aina tietoa englanniksi, mutta tässä sen käyttäminen ei vaan tullut mieleen! Tietoa kannattaa myös etsiä niin foorumeilta kuin artikkeleistakin tai mistä sitä ikinä löytyykään. Oikein epätoivoisena voi myös yrittää blogeja. Jos et ole vielä etsinyt tietoa englanniksi, mutta osaat mielestäsi yleisenglannin hyvin, sulje tämä sivu juuri nyt ja kirjoita mielestäsi järkeviä hakusanoja valitsemaasi hakukoneeseen (google). Sanakirjaa kannattaa käyttää apuna. (Voisinkin itseasiassa myöhemmin tehdä pienen listan englanninkielisistä termeistä.)

Ostin itse siis Merkur Futur -partahöylän reilu kolme vuotta sitten. Sen verran pisteitä itselleni, että tajusin katsoa ostopaikasta pari höylän arvostelua, joissa sitä kehuttiinkin kovasti. Toki toinen arvosteluista ei edes koskenut kyseistä tuotetta, mutta mitäpä pienistä. Lisäksi mietin, että kun kerran tällä on hintaa vähän reilummin, on sen oltava hyvä (yleinen harha). Toisaalta hinnalle oli peruste, eli portaaton säädettävyys (whoacool!). Minulla oli siis ostoperusteina: a) yksi suositus, b) kaupan (mainos)artikkeli, c) korkea hinta, d) säädettävyys. Kaupan artikkeli tosin oli/on täyttä asiaa. Jos etsit laajemmin tietoa Merkurin höylistä, huomaat, että hirveästi ne eivät ole haukkuja saaneet.

Pari hyvää yleissääntöä lisää:

1. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi sinulle. Jo tämänkin takia tietoa kannattaa etsiä mahdollisimman laajasti. Vähintään sen verran, että tuotteella on ainakin yksi kritisoija, joka perustelee kritiikkinsä (jos ei millään löydy, pitäisi kyseessä olla varma ostos, eikö?). Esimerkiksi aiemman juttuni takia ei kannata olla ostamatta Futuria, koska huomaat, ettei minulla ole käytännössä mitään perustelua sen huonolle ajotulokselle. Suosittelen kuitenkin ottamaan huomioon myös seuraavan säännön.

2. Mikä sopii kokeneelle, ei välttämättä sovi aloittelijalle.

Koska Futuria tunnutaan kuitenkin pitävän yleisestikin erittäin hyvänä höylänä, oli vika melko todennäköisesti meikäläisessä eli aloittelijassa. En itseasiassa ole uskaltanut koittaa tuota (vielä) sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran osoitin naamaani Heavy Dutylla. Heavy Dutya (HD) taas tunnutaan pitävän yhtenä parhaana perushöylistä, joka nimenomaan on myös aloittelijaystävällinen.

Muistan kuitenkin ensifiiliksen, mikä siinä vuosi sitten jäi mieleen vaihtaessani höyliä. Futurilla ajo vaatii huomattavasti herkempää tuntemusta siihen, mitä olet tekemässä. Hyvä vertauskohta voisi olla, että Futurilla ajaessasi ohjustat uutta autoa, jonka ohjaus on naurettavan paljon liian kovasti ylitehostettu. Pystyt käyttämään huomattavan vähän voimaa auton ohjaamiseen hitaissa nopeuksissa, mutta toisaalta tiehen ei ole mitään tuntumaa. HD:lla rimpuilu on taas vähän kuin ajaisit hieman vanhempaa autoa - ohjaus on tehostettu järkevissä määrin, joten et joudu kuitenkaan ihan älyttömästi käyttämään voimaa ohjaamiseen. Tuntuma tiehen on kuitenkin täysin eri luokkaa. HD:lla ajotuntuma siis välittyy huomattavasti paremmin käteen, joten todennäköisesti huomaat heti, jos esimerkiksi teräkulma on pielessä. Futurilla kiinnitin erittäin kovasti tähän huomiota, mutta voi olla, että monet kerrat terä kuori ihoa kaulasta kovastikin, jolloin myös karvat menivät aivan liian lyhyiksi.

Ihon kuorinnasta tuli mieleen, että ensimmäisiä kertoja yleistietoa höyläämisestä lukiessani olin törmännyt lauseeseen, jonka sanoma oli jotakuinkin näin: Parranajo partahöylällä on kokemus, josta naiset voivat vain uneksia. Höylääminen kuorii ihoa, minkä vuoksi kemiallista kuorintaa ei tarvita.

Tämä saattoi jollain tavalla alkuun iskostua mieleen, joka yhdistettynä jossain vaiheessa löydettyyn kuorintasuositteluun saattoikin aiheuttaa pienen ketjureaktion. Tässä vaiheessa vinkki: kuorinnalla poistetaan VAIN KUOLLEET ihosolut, minkä höyläys oikein suoritettuna (ajotekniikasta enemmän myöhemmin) tekeekin. Taisin kuitenkin joskus miettiä, että kun kaula kerran sisäänkasvaneiden karvojen takia punoittaa, ja kuorintaa on suositeltu, ajan kaulan uudestaan niin, että painankin hieman enemmän. Tein näin, jotta (terve) iho kuoriutuisi karvojen ympäriltä, jotta karvat tulisivat paremmin näkyviin --> ei punotusta. No tämähän nyt oli ehkä typerin logiikka ikinä. Ei mitään logiikkaa. Todennäköisesti nämä olivat juuri niitä kertoja, jolloin kaulan punoitus kesti pari viikkoa. Päätä seinään vaan.

Vielä yksi hyvä sääntö: jos et tiedä, miten jotain tuotetta pitäisi käyttää tai mikä on yleissuositeltu tekniikka esimerkiksi vaahdotukseen, etsi jostain ohjeita. Jos edes äärimmäisen vähän epäilet tietojasi, etsi jostain ohjeita (tätä pitäisi itse soveltaa enemmän). Jos tiedät, olet saavuttanut jotain, johon kaurapuuro ja Zen eivät auta.